زمستان و دستور ده دمنوش گياهي براي سرما خوردگي

رايج ترين نوشيدني ما چاي است اما به گفته متخصصان طب سنتي زياده روي در مصرف آن توصيه نمي شود، بنابراين بد نيست در كنار آن نوشيدني هاي جايگزين مانند انواع جوشانده ها و دم نوش هاي گياهي را هم امتحان كنيد كه هم راحت تهيه مي شوند و هم هر نوع سليقه اي را پوشش مي دهند.
جوشانده بادرنجبويه

گياه "بادرنجبويه" از 2000 سال پيش در يونان استفاده دارويي داشته چون در كاهش استرس، التيام زخم ها، درمان دندان درد، آسيب ديدگي گردن و درمان گوش موثر است. همچنين از اين گياه به عنوان دارويي براي درمان تب، سردرد، فشار خون بالا، كابوس هاي شبانه، آنفلوآنزا و حاتلت تهوع ياد مي شود. البته يكي از مهمترين خواص بادرنجبويه اين است كه روي خلق و خوي شما تاثير مي گذارد و بي حوصلگي تان را درمان مي كند.روش تهيه: 15 گرم گياه بادرنجبويه را در يك ليتر آب جوش بريزيد و روي شعله مستقيم گاز قرار دهيد تا جوش بيايد و بعد از خنك شدن و افزودن كمي عسل يا نبات سه تا چهار فنجان در هفته بنوشيد.
نكته طلايي:فراموش نكنيد افراط در مصرف دم نوش ها و جوشانده ها خطرناك است و مي تواند عوارض جانبي داشته باشد. براي مثال نوشيدن بيش از حد جوشانده نعنا كه براي درمان مشكلات گوارشي و نفخ تجويز مي شود. ميزان جذب آهن را كاهش مي دهد و زمينه بروز كم خوني را فراهم مي كند. بنابراين پيش از مصرف دم نوش ها و جوشانده ها با يك متخصص طب سنتي مشورت كنيد.
زمستان و دستور ده دمنوش گياهي براي سرماخوردگي
جوشانده ها از جوشيدن دانه، ريشه يا برگ گياهان در آب جوش تهيه مي شوند. حالا شايد اين سوال پيش بيايد كه چه تفاوتي بين دم نوش و جوشانده وجود داغرد؟ براي تهيه دم نوش ها بايد گياهان دارويي را در آب جوشيده بريزيم و 15 تا 20 دقيقه روي بخار قرار دهيم؛ مثل دم كردن چاي معمولي و بعد از جدا كردن تفاله، نوشيدني را داخل فنجان سرو كنيم. 

خشكي هوا در فصل زمستان يكي از مهمترين دلايل بروز سرفه هاي خشك، به ويژه در افراد مبتلا به حساسيت هاي فصلي يا بيماران تنفسي است. براي حل اين مشكل مي توانيد از جوشانده دارچين كمك بگيريد.روش تهيه: چندتكه چوب دارچين را درون قوري فلزي بريزيد و حدوددو ليوان آب به آن اضافه كنيد و روي حرارت بگذاريد تا بجوشد. نوشيدن اين جوشانده دو تا سه بار در هفته توصيه مي شود. البته خانم هاي باردار بايد دور اين نوشيدني گياهي خط بكشند!
دم نوش زمستاني

افسردگي فصلي نوعي افسردگي است كه هر سال در يك زمان معين در فرد بروز مي كند. اين بيماري معمولا از پاييز و زمستان شروع شده و در بهار يا اوايل تابستان خاتمه مي يابد و با علائمي مانند احساس خستگي، خواب آلودگي، كاهش ميزان انرژي، استرس و اضطراب، افزايش وزن، تمايل به تنهايي و ... همراه است. البته به گفته متخصان طب سنتي به كمك دم نوش زعفران مي توانيد به جنگ اين نوع افسردگي برويد زيرا زعفران علاوه بر اينكه مفرح و نشاط آور است، خاصيت ضد افسردگي هم دارد.روش تهيه: يك قاشق مرباخوري زعفران را همراه تكه كوچكي نبات در سه فنجان آب جوش بريزيد تا 15 دقيقه دم بكشد و هفته اي يك تا دو فنجان از آن بنوشيد اما فراموش نكنيد متخصصان طب سنتي مصرف زياد زعفران را توصيه نمي كنند. همچنين مصرف اين دم نوش براي خانم هاي باردار ممنوع است چون احتمال سقط جنين را افزايش مي دهد.
جوشانده ضد خستگي
متخصصان طب سنتي معتقدند پرتقال ميوه اي است كه كسالت و خستگي هاي شب هاي سرد زمستاني را از بين مي برد. بنابراين پيشنهاد مي شود هفته اي دو تا سه بار در هفته بعد از وعده شام يك فنجان جوشانده پرتقال بنوشيد.روش تهيه: آب دو عدد پرتقال را بگيريد و يك فنجان آب جوش و نصف قاشق غذاخوري عسل به آن اضافه كنيد و 10 دقيقه روي حرارت قرار دهيد و به صورت ولرم ميل كنيد.
جوشانده مخصوص خانم ها

دارچين بوي بدن دهان را از بين مي برد، باعث كاهش قند خون مي شود و در تسكين دردهاي دوران قاعدگي موثر است؛ به ويژه در فصول سرد چرا كه سرما شدت دردهاي قاعدگي را افزايش مي دهد. كافي است در پنج روز نخست عادت ماهانه تان روزانه دو فنجان جوشانده دارچين و زنجبيل بنوشيد.روش تهيه: يك قاشق غذاخوري چوب دارچين خرد شده را با يك بند انگشت زنجبيل نسابيده در دو ليوان آب جوش بريزيد و به مدت 30 دقيقه روي حرارت ملايم قرار دهيد تا به نقطه جوش برسد. سپس 10 دقيقه اين جوشانده را دم كنيد و بعد از شيرين كردن با عسل طبيعي بنوشيد.
جوشانده لاغري
اين در حالي است كه براي تهيه انواع جوشانده بايد گياهان دارويي را با آب سرد يا گرم به مدت 10 تا 15 دقيقه روي حرارت بجوشانيم. البته خواص اين دو نوع نوشيدني با هم متفاوت است و هر يك خاصيت هاي منحصر به فردي دارند.
دستور تهيه 10 جوشانده گياهي براي مقابله با بيماري هاي فصل سرما
زمستان و دستور ده دمنوش گياهي براي سرماخوردگي
دم نوش ضد سرماخوردگي

سرماخوردگي يكي از بيماري هاي رايج پاييز و زمستان است اما متخصصان طب سنتي مي گويند با مصرف دم نوش گشنيز مي توانيد از بروز سرماخوردگي پيشگيري كنيد. حتي نوشيدن اين دم نوش علائم سرماخوردگي را هم در مدت كوتاهي از بين مي برد و در عرض دو روز حالتان خوب مي شود.

روش تهيه: سه قاشق برگ هاي خشك شده گشنيز را در 2 تا 3 فنجان آب جوش بريزيد و به مدت 15 دقيقه دم كنيد و هفته اي 3 تا 4 فنجان از آن بنوشيد.
درمان سرماخوردگي با دم نوش آويشن

گاهي اوقات پيشگيري كارساز نيست و با حمله غافلگيرانه ويروس سرماخوردگي مواجه مي شويد. در چنين شرايطي نوشيدن دم نوش آويشن كمك كننده است چون تاثير زيادي در تسكين سرفه و تنگي نفس دارد.روش تهيه: يك قاشق غذاخوري آويشن را در 2.5 فنجان آب جوش بريزيد و اجازه دهيد حدود 10 دقيقه دم بكشد و روزي 2 تا 3 بار از آن ميل كنيد تا سرماخوردگي تان طي 2 تا 3 روز كاملا خوب شود.
جوشانده اسطوخودوس عليه سرماخوردگي

يكي از مهمترين داروهاي گياهي براي درمان سرماخوردگي، جوشانده اسطوخودوس، پونه، نعنا و آويشن است كه هم خاصيت ضد درد داردو هم باعث تسكين سرفه 9هاي خشك مي شود.روش تهيه: ميزان مساوي از گياهان گفته شده را در ظرفي مناسب بريزيد و دو ليوان آب به آن اضافه كنيد و روي حرارت مستقيم بگذاريد تا جوش بيايد. مصرف اين جوشانده يك ساعت پس از هر وعده غذايي، باعث درمان سرماخوردگي در كوتاه ترين زمان ممكن مي شود.
درمان سرفه هاي خشك با جوشانده دارچين
زمستان و دستور ده دمنوش گياهي براي سرماخوردگي
مدت زيادي تا عيد نوروز باقي نمانده و خيلي ها تصميم مي گيرند سال جديد را با تناسب اندام شروع كنند. اگرچه شما هم جزو اين افراد هستيد و تصميم به كاهش وزن داريد بايد روزانه سه فنجان جوشانده زيره بنوشيد چون به گفته حكماي طب سنتي اين گياه چربي اضافه بدن را مي سوزاند و چاقي را برطرف مي كند و علاوه بر تصفيه خون در تقويت قلب و عروق و درمان مشكلات كليه هم موثر است.روش تهيه: يك قاشق غذاخوري زيره سياه را داخل دو ليوان آب جوش بريزيد و روي شعله مستقيم گاز قرار دهيد و بعد از جوش آمدن زير گاز را خاموش كنيد تا پنج دقيقه دم بكشد سپسي آن را با يك تكه بسيار كوچك نبات شيرين كنيد و هفته اي سه تا چهار فنجان از اين جوشانده را 20 دقيقه بعد از غذا بنوشيد.
جوشانده ضد ديابت

قره قات ميوه اي درختي است كه در جنگل هاي شمال ايرلان مي رويد و علاوه بر درمان اسهال در كاهش ميزان قند خون موثر است و مصرف جوشانده آن چهار بار در هفته به بيماران ديابتي يا افرادي كه زميه ژنتيكي اين بيماري را دارند، توصيه مي شود.روش تهيه: يك قاشق غذاخوري قره قات را با دو ليوان آب سرد مخلوط كنيد و 20 دقيقه روي حرارت قرار دهيد تا جوش بيايد سپس جوشانده را بعد از خنك شدن بنوشيد.

تاثیر دمنوش ها بر اعصاب

1- هیدراته کردن بدن: بسیاری از افراد مبتلا به اضطراب آب کمتری مصرف می کنند و این امر همیشه علائم اضطراب را بدتر می کند. نوشیدن هر نوع نوشیدنی می تواند مفید باشد، اما دمنوش های طبیعی یا چای هایی که مواد شیمیایی به آن ها اضافه نشده است یک نوشیدنی ایده آل هستند که حاوی مواد افزودنی نیستند و می توانند به سلامت شما کمک کنند.

2- خواب راحت تر: کیفیت خواب با سلامت انسان ارتباط مستقیمی دارد. خواب به بدن اجازه میدهد از نظر جسمی و روحی خود را بازسازی کند، دمنوش هایی که از دل طبیعت خارج شده باشند میتوانند به انسان در رسیدن به آرامش کمک کنند. در صورتی که در دچار کابوسهای شبانه هستید و یا دیر خوابتان میبرد دمنوش های آرامش بخش را قبل از خواب میل کنید.

3- مواد مغذی موجود در دمنوش ها: کمبود برخی از مواد مدنی مانند روی، منیزیوم، آهن و برخی ویتامینها مانند ویتامین B باعث برهم خوردن خلق و خو میشود که دمنوش ها به برطرف کردن این کمبود یاری میرسانند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.