درمان آلزايمر و طب سنتي

كارشناسان در حال مطالعه هستند كه چگونه رژيم غذايي ممكن است زمان شروع و پيشرفت بيماري آلزايمر را تحت تأثير قرار دهد. 
رژيم غذايي مديترانه‌اي

اخيراً مطالعاتي توسط محققان بخش مغز و اعصاب در مركز پزشكي دانشگاه كلمبيا در نيويورك انجام‌شده كه در مورد رژيم‌هاي غذايي معمولي مردم كشورهاي اطراف مديترانه مي‌باشد. رژيم غذايي مديترانه‌اي شامل انواع ميوه‌ها، سبزيجات، حبوبات، ماهي، روغن زيتون، برخي فرآورده‌هاي لبني، و گوشت و مرغ آن هم به ميزان كم مي‌باشد.
درمان آلزايمر وطب سنتي
اگرچه مطالعات بيشتري نياز است، اما نتايج اين مطالعات، بيانگر كاهش خطر ابتلا به آلزايمر و كاهش مرگ‌ومير اين بيماران بوده است.با اين گفته‌ها، طبق تحقيقاتي كه در زمينه آلزايمر انجام‌شده، بسياري از محققان بر اين باور هستند كه افراد بايد شيوه مناسب و سالمي را براي زندگي خود اتخاذ كنند، به اين ترتيب كه مثلاً غذاهاي حاوي اسيدهاي چرب اشباع‌شده را بسيار كاهش دهند و بيشتر از آنتي‌اكسيدان‌ها و ويتامين‌هاي گروه B استفاده نمايند.
آخرين تحقيقات راجع به اين بيماري را با هم مرور مي‌كنيم:در زندگي هيچ‌چيز ترسناك‌تر از اين نيست كه كساني را كه دوست داريم و به آن‌ها عشق مي‌ورزيم و همين طور گذشته خودمان، و حتي شخص خودمان را فراموش كنيم. بيش از 5 ميليون نفر در آمريكاي شمالي با اين بيماري دست و پنجه نرم مي‌كنند.درمان آلزايمر وطب سنتي
به طور خاص، مطالعات نشان داده‌اند كه پس از انجام آزمايشات مختلف روي موش‌هاي صحرايي و موش‌هاي آزمايشگاهي به منظور مطالعه روند توسعه بيماري آلزايمر، ديده شد كه عملكرد ذهني آن‌ها پس از استفاده از زغال‌اخته، توت‌فرنگي و توت‌ها، بهبود يافته است.
چاي سبز نيز از منابع مهم آنتي‌اكسيدان‌هاست. با اين وجود هنوز به طور خاص ثابت نشده كه براي پيشگيري از آلزايمر مفيد است يا خير، اما ثابت شده كه استفاده از چاي سبز آن هم به تعداد 5 فنجان در روز، بروز بيماري‌هاي قلبي را كاهش مي‌دهد.
درمان آلزايمر وطب سنتي
با وجود تحقيقات گسترده به عمل آمده، درمان قطعي براي درمان بيماري آلزايمر به دست نيامده و هنوز هم علت بروز اين بيماري كاملاً ناشناخته باقي مانده است. كارشناسان علت بروز اين بيماري را مجموعه‌اي از عوامل ژنتيكي و محيطي مي‌دانند، ولي آن‌ها هنوز در حال بررسي اين موضوع هستند كه چگونه آلزايمر به وجود مي‌آيد و چگونه مي‌توانند از بروز آن جلوگيري كنند. يكي از موارد منطقي كشف‌شده در اين مورد، رژيم‌هاي غذايي هستند. تحقيقات نشان مي‌دهند كه ارتباط خاصي بين غذاها و آلزايمر وجود دارد.
اسيدهاي چرب امگا 3

بسياري از تحقيقات، بيانگر ارتباط بين رژيم غذايي حاوي ميزان بالايي ماهي و اسيدهاي چرب امگا-3 و كاهش پيشرفت آلزايمر بوده‌اند.
ويتامين‌هاي گروه B
مطالعات نشان داده‌اند كه راديكال‌هاي آزاد مولكول‌هاي ناپايداري هستند كه باعث پيري زودرس مي‌شوند و سلول‌هاي بدن را از بين مي‌برند. براي كاهش تماس با راديكال‌هاي آزاد، كمتر در برابر آلاينده‌هاي زيست‌محيطي قرار بگيريد و سيگار نكشيد.
به هر حال، راديكال‌هاي آزاد محصول سوخت و ساز بدن هستند، اتفاقي كه در هر دقيقه از روز رخ مي‌دهد. از آنجايي كه از بين بردن راديكال‌هاي آزاد به طور كامل غيرممكن است، مصرف غذاهاي حاوي آنتي‌اكسيدان‌ها، مثل ويتامين E، ويتامين C، بتاكاروتن و فلاوونوييدها، مي‌تواند كمك كند.غذاهايي كه داراي آنتي‌اكسيدان‌هاي زيادي هستند، عبارتند از توت‌ها، سبزيجات با برگ سبز تيره و سبزيجات نارنجي رنگ، آجيل‌ها و لوبياها.
سطح بالاي هموسيستئين در خون با خطر زوال عقل در ارتباط است. تحقيقات نشان داده‌اند كه افزايش مصرف فولات و ويتامين‌هاي B6 و B12، با از بين بردن هموسيستئين در ارتباط مي‌باشد كه مي‌تواند از بروز آلزايمر پيشگيري كند.

طب سنتي و بيماري ام اس

اين ماده در واقع از آسيب ديدن سلول‌هايي كه غلاف ميلين را در مغز توليد مي‌كنند، جلوگيري مي‌نمايد. ميلين لايه‌اي است كه مانند عايقي محافظ در اطراف نورون‌ها (سلول‌هاي مغزي) قرار دارد.
نتايج اين پژوهش كه در نشريه ايمونولوژي امريكا به چاپ رسيد، اميدهاي تازه اي را در جهت توليد داروهاي جديد براي درمان بيماري ام اس به همراه داشته است.
طب سنتي وبيماري ام اس
بيماري ام اس در اثر التهاب سلول‌هاي مغزي ايجاد مي شود. در حقيقت در اين بيماري سلول‌هاي مغزي اين لايه محافظتي خود را از دست مي‌دهند.

بيماري صرع وطب سنتي

بيماري صرع وطب سنتيصرع حمله غير قابل كنترل و رفتار غير طبيعي حسي ، حركتي يا رواني است كه توسط فعاليت غير طبيعي مغز ايجاد ميشود.
علايم بيماري صرع :
رنگ پريدگي ، تهوع ، ترس ، استفراغ ، سردرد ، نبض ، سريع ، رفتارهاي عجيب و غريب و ...
نكات قابل توجه در مواجهه با بيماري صرعي :
4- دم كردهي مقداري علف چاي در يك فننجان آب جوش جهت درمان صرع مفيد است.
5- دم كردهي تا يك گرم سداب جهت درمان صرع مفيد است.
درمان بيماري صرع با عرقيات :
روزي 2 الي 3 فنجان يكي از عرقيات زير را ميل نماييد :
عرق با درنجبويه ، سير ، بارهنگ و عرق گشنيز.
 بيماري صرع وطب سنتي
درمان بيماري صرع با آبميوه جات :
آب انجير ، پرتقال ، موز و آب هويج.
موارد پرهيز :
لبنيات ، غذاهاي دير هضم و مرطوب مثل ماست ، هندوانه ، خرما ، تريشجات ، گوشت ، ماهي ، شلغم ، انگور ، كافئين ، نوشابه ، شكر ، سيرابي ، كاهو.
بيماري صرع وطب سنتي
* دست و پاي بيمار را بگيريد تا در اثر تكانهاي شديد ضربه نبيند.
* پارچه تميزي جهت جلوگيري از گاز گرفتن زبان ، داخل دهان او بگذاريد.
* سر بيمار را يك طرف برگردانيد تا دچار خفگي نشود.
* لباس تنگ بيمار را شل كنيد.
* به هيچ وجه آب سرد را بر سر و صورت مريض نپاشيد.
* بيمار را پس از به هوش آمدن سريع از جا بلند نكنيد ، بگذاريد كمي استراحت كند.
 بيماري صرع وطب سنتي
درمان خوراكي بيماري صرع :
گلابي ، انجير ، نان گندم ، دانه انار مخلوط با عسل ، كاهو ، موز ، غذاهاي پر فيبر ، قارچ ، ريحان.
درمان گياهي بيماري صرع :
1- گل بنفشه + گل نيلوفر + گل پنيرك + پوست خشخاش همه را كوبيده خمير كنيد و روي سر ببنديد يا اين كه كدو ، خيار يا تاجريزي را كوبيده بر سر بماليد.
2- دم كرده ي 2/0 تا يك گرم زعفران ضد صرع است.
3- دم كردهي 2/0 تا 4 گرم بادرنجبويه در يك فنجان آب جوش مفيد است.

درمان خشكي پوست در طب سنتي

بعد از شست و شو، پوست سفت و ناخوشايند مي شود ، مگر اينكه با كرم آن را نرم كنيد.علامت خشكي شديد پوست، ترك خوردن آن است.

در اثر باد، دماي زياد و شرايط آب و هوايي، خشكي و ترك پوست بدتر مي شود. پوست روي استخوان ها به سختي كشيده مي شود بخصوص روي گونه ها، اطراف لب و چشم كه باعث مي شود خطوط ريزي در اين قسمت ها به وجود آيد.

● علل خشكي پوست :

۱) غدد چربي به مقدار كافي پوست را چرب نمي كنند، در نتيجه پوست خشك مي شود.

۲) قرار گرفتن پوست در معرض عناصر و فلزات بخصوص در زمستان
▪ براي شست و شوي پوست خشك از آب تصفيه نشده استفاده نكنيد. هرگز با آب داغ پوست خود را نشوييد.

▪ براي حفظ شادابي و تازگي پوست صورت خود از آب معدني استفاده كنيد. از كيسه حمام يا ليف خشك و زبر استفاده نكنيد.

▪ پوست خشك نياز به مراقبت كامل دارد. تميز كردن ملايم، ماساژ منظم و استفاده از كرم چرب كننده و مرطوب كننده لازم است.

▪ شست و شوي پوست علاوه بر اينكه آلودگي پوست و مواد آرايشي را از بين مي برد، چربي طبيعي پوست را هم كه از آن حفاظت مي كند، از بين مي برد. كرم مرطوب كننده،مقدار آب سطح خارجي پوست را افزايش مي دهد، در نتيجه نرم و مرطوب به نظر مي آيد.

▪ براي شست و شو از صابون هاي ملايم با PH طبيعي استفاده كنيد. صابون هايي را كه صرفاً تبليغاتي است و براي پوست مناسب نيست، هيچ وقت بكار نبريد.

▪ بعداز شستن پوست، با كرم بچه آن را چرب كنيد. قبل از خواب، هر شب پوست صورت خود را با كرم مخصوص ماساژ دهيد.دراطراف چشم كه خطوط ريز زيادي دارد و خيلي زود چروك مي شود، مقدار بيشتري از اين كرم تقويت كننده بماليد.

▪ از مصرف صابونهايي كه شديداً قليايي هستند و يا مواد پاك كننده اي كه داراي مقادير زيادي مواد خشك كننده و قليايي هستند، خودداري كنيد.

▪ پوست خود را با آب مرطوب كنيد، سپس يك لايه نازك از يك مرطوب كننده روي پوست خود بماليد تا از اثر هوا به پوست جلوگيري كند و خشكي پوست را از بين ببرد و مجدداً آن را نرم كند.
درمان خشكي پوست در طب سنتي

۳) عوامل ژنتيكي

۴) برنامه غذايي نامناسب. كمبود مواد مغذي به خصوص ويتامينA و ويتامين هاي گروه B باعث خشكي پوست مي شود.

۵) عوامل محيطي مثل تابش نور خورشيد، باد، سرما، مواد شيميايي يا مواد آرايشي يا شست و شوي زياد بدن با صابون هاي تند.

۶) بيماري هايي مثل درماتيت (التهاب پوست)، اگزما، پسوريازيس يا سبوره ( فقدان ترشح غدد پوستي )

۷) خشكي پوست همچنين مي تواند در اثر عوامل زير باشد:

الف) كم كاري تيروئيد

ب) بيماري ديابت

ج) بعضي داروها مثل ديورتيك ها، ضد اسپاسم ها، آنتي هيستامين ها

از مصرف صابونهايي كه شديداً قليايي هستند و يا مواد پاك كننده اي كه داراي مقادير زيادي مواد خشك كننده و قليايي هستند، خودداري كنيد.
درمان خشكي پوست در طب سنتي● مراقبت از پوست خشك :

طب سنتي ودرمان ريزش مو

معروف‌ترين و پرمصرف‌ترين نوشيدني در ايران و بسياري از كشورهاي آسيايي چاي است كه بيش‌تر به دو نوع سبز و سياه مشاهده مي‌شود. تحقيقات ثابت كرده كه نوشيدن چاي سبز تاثير به سزايي بر فرآيند پيري دارد. چاي منبع غني از آنتي اكسيدان بوده و با روند پيري در بدن مبارزه مي‌كند.
گياهي علفي و چندساله كه در چشمه‌ها، اطراف آب‌ها و مرداب مي‌رويد. برگ‌هاي آن به رنگ سبز تيره و بدون كرك مي‌باشد. گل‌ها به صورت خوشه‌اي و به رنگ سفيد در انتهاي ساقه ظاهر مي‌شوند. اين گياه ضد بيماري‌هاي قارچي پوست و تقويت كننده پياز موي سر مي‌باشد. علاوه بر اين جهت درمان زخم‌هاي چركين هم مفيد است.
شاه پسند وحشي
گياهي است علفي، داراي ساقه چهارگوش برگ‌هاي لوزي شكل دندانه‌دار و گل‌هايي قيفي شكل، معطر و به رنگ‌هاي سفيد، گلي يا سوسني كه به حالت خودرو در دشت‌ها و كنار جاده‌ها مي‌رويد. اين گياه در بسياري مناطق ايران به ويژه استان‌هاي غربي و شمال غربي مي‌رويد و تمام قسمت‌هاي آن به ويژه برگ‌ها و سرشاخه‌هاي گل‌دار داراي خاصيت دارويي است. اين گياه مقوي پوست، ضدالتهاب‌هاي پوستي و پاك كننده مي‌باشد. هم چنين رشد موها را تقويت مي‌كند.
رزماري (اكليل كوهي)‌
گياهي هميشه سبز و بوته‌اي، برگ‌ها متقابل كشيده، نخي و بسيار معطر، پرورش رزماري در بيش‌تر نقاط كشور متداول است. اندام‌ دارويي رزماري برگ‌ها و سرشاخه‌هاي گل دار بوده كه داراي تركيبات ويژه‌اي است كه سبب تحريك متابوليسم و تسريع گردش خون و سبب گشادكنندگي عروق و موبرگ‌ها شده و بدين ترتيب باعث تقويت و شادابي پوست و مو مي‌گردد.
رازيانه (باديان)
گياهي علفي، پايا، داراي برگ‌هاي شويدي، گل‌هاي چتري زرد رنگ و دانه‌هاي به رنگ كرمي يا زرد روشن، شبيه دانه زيره و معطر رازيانه در اكثر نقاط كشور به ويژه مناطق نيمه گرم موجود است. اندام دارويي رازيانه دانه‌هاي آن است كه مصرف موضعي آن داراي اثر پاك كننده روشن كننده و ضدالتهاب پوست مي‌باشد
طب سنتي ودرمان ريزش مو
ختمي
گياهي علفي و چند ساله به ارتفاع نيم تا يك و نيم متر،ساقه‌ داراي كرك‌هاي نرم و گل‌ها به رنگ‌هاي سفيد، صورتي يا بنفش، اين گياه در اكثر مناطق كشور وجود دارد و اندام دارويي آن ريشه، برگ و گل آن است. ريشه و برگ ختمي اثر نرم كننده و ضدالتهاب پوست، برطرف كننده خشكي و خارش پوست و تقويت كننده موها مي‌باشند.
ختمي بنفش (پنيرك)
گياهي علفي و چندساله با ريشه دوكي شكل، ساقه‌اي پوشيده از پرز و گل‌هاي صورتي كه از كنار برگ‌ها مي‌رويند. اين گياه در بيش تر قسمت‌هاي ايران وجود دارد و اندام دارويي آن برگ، ريشه وگل مي‌باشد. گل پنيرك نرم كننده و ضدالتهاب پوست، برطرف كننده جوش صورت و ضدآفتاب سوختگي مي‌باشد.
بنفشه سه رنگ
گياهي يك ساله، داراي برگ‌هايي با شكل‌هاي متنوع از قبيل برگي و نيزه‌اي گل‌ها زرد، بنفش يا چند رنگ، اين گياه به عنوان گياه زينتي در باغچه‌ها كاربرد فراوان دارد. قسمت قابل استفاده گل‌ها و برگ‌هاي آن است كه داراي اثر نرم كننده معرق، ضد اگزما و تسكين دهنده التهابات مي‌باشد.
طب سنتي ودرمان ريزش مو
علف چشمه (بولاغ اوتي، آب تره)

گياه ريحان و طب سنتي آن

مصرف ريحان در تسكين سردرد و ميگرن و نيز در درمان سرفه و تنگي نفس مؤثر است. ريحان سبز گياهي است يكساله كه بلندي آن تا ۶۰ سانتي متر مي‌رسد و برگ‌هاي جوان آن سبز و روشن و به شكل بيضي نوك تيز با دندانه‌هاي ريز و معطر است. طبيعت اين گياه گرم و خشك است و خواص درماني آن مقوي، محرك و بادشكن است و به‌هاضمه كمك مي‌كند، علاوه بر اين تب بر، آرام‌كننده و ضد اسپاسم است.
۱۱)برگ ريحان اثر زياد كننده شير داردو مادران شير ده حتما بايد از اين گياه استفاده كنند .
۱۲)دم كرده دانه ريحان براي درمان ورم كليه و ترشحات زنانه بكار مي رود .
۱۳)دم كرده برگ ريحان درمان كننده سرگيجه است .
۱۴)برگ ريحان را همراه غذا بخوريد در هضم غذا موثر است .
۱۵)اگر گلدان ريحان را جلوي پنجره بگذاريد حشرات و مگس را فراري مي دهد و آنها وارد خانه نخواهند شد .
گياه ريحان و طب سنتي آن
ريحان از ديد گاه اسلام
ريحان گياهى نفخ شكن و با خواص دارويى بسيار معروف است كه چنانچه روزانه پس از غذاى سنگين يك فنجان دم كرده ريحان ميل شود، غم و افسردگى و اندوه از فرد دور مى شود. نظر بزرگان در مورد ريحان در حديث است كه امام صادق(ع) فرمود ، ريحان سبزى پيامبران است و بدانيد كه هشت خاصيت در آن وجود دارد:
۱- غذا را گوارا مى كند.
۲- منفذها را باز مى كند.
۳و۴- دهان و باد گلو را خوشبو مى سازد.
ريحان به علت داشتن سبزينه و چند نوع اسانس، بوى پياز و سير را در دهان از بين مى برد. مطالعات انجام گرفته بر روى حيوانات نشان مى دهد كه ريحان، سيستم ايمنى بدن را با افزايش پادتن تا دو درصد بالا مى برد. اين گياه خنك كننده است و جهت درمان درد رماتيسم و پوست هاى حساس به كار مى رود.
ريحان يكى ازشفابخش ترين گياهانى است كه شامل تركيبات ضد سرطانى است. همچنين آب ريحان جهت مارگزيدگى، تقويت عمومى بدن، سرماخوردگى و مشكلات پوستى و گوش درد توصيه شده است .چون ريحان بسيار معطر است بنابراين براي معطر ساختن غذاها از آن استفاده مي شود ريحان از لحاظ قديم ايران كمي گرم و خشك است .
گياه ريحان و طب سنتي آن
طريقه مصرف دارويي
۱ )دم كرده برگ ريحان اثر ضد تشنج درد مقوي و مدر است .
۲)دم كرده برگ ريحان معالج سردردهاي ميگرن و عصبي است .
۳)خوردن ريحان دستگاه هاضمه راتقويت مي كند .
۵- اشتها را به غذا افزايش مى دهد.
۶- مرض را از بين مى برد.
۷- شخص را از بيمارى جذام ايمن مى گرداند.
۸- وقتى ريحان در شكم آدمى قرار گيرد، همه امراض را ريشه كن مى سازد.
گياه ريحان و طب سنتي آن
ريحان باعث رفع بوي بد ناشي از خوردن سير و پياز مي‌شود. همچنين زخم‌هاي دهان را از بين مي برد و كندي دندان را برطرف مي‌كند. از سوي ديگر، ضعف معده و ضعف اعصاب را رفع مي كند و انواع سردرد و ميگرن را تسكين مي‌دهد.
ديگر خواص ريحان
گياه ريحان به علت داشتن ويتامين هاى A و C آنتى اكسيدانت است و به همين دليل از آسيب سلولى پيشگيرى مى كند. ريحان داراى خواص آرام بخش، مقوى قلب، ضد عفونى كننده دهان و دستگاه گوارش و شيرافزا است. جوشانده غليظ ريحان و مزمزه و جويدن آن براى مبتلايان به آفت مفيد است.
همچنين بوييدن آن و جويدن برگهاى تازه آن باعث تسكين درد مى شود. شيره برگ هاى ريحان براى معالجه كليه حالات عصبى مخصوصاً زنانى كه به بيمارى روحى، بى خوابى شديد، بيهوشى و خفقان قلب مبتلا هستند به كار مى رود. عصاره ريحان همراه با شير براى سرماخوردگى و ناراحتى هاى ريوى و سرفه مفيد است.

۴)نوشيدن يك فنجان دم كرده ريحان نفخ و گاز معده را از بين ميبرد .
۵)برگ ريحان درمان كننده ناراحتي هاي حاصل از نيش حشرات است كافي است كه محل گزش حشرات را با برگ ريحان ماساژ دهيد خارش و درد را برطرف مي كند.
۶)جويدن برگ ريحان براي زخم هاي دهان مفيد است .
۷)جوشانده ريحان تب بر است .
۸)دم كرده تخم ريحان مسكن است .
۹)اگر تخم ريحان را بكوبيد و با صمغ عربي مخلوط كنيد داروي خوبي براي درمان اسهال است .
۱۰)تخم ريحان براي رفع دل درد مفيد است .